Většina z cyklistů, kteří na kole jezdí téměř denně, si nedokáže představit vyjet na švih, trénink nebo do práce bez helmy. Každý, kdo v životě nějakou helmu rozlámal ví, jak moc tato skořápka dokáže ochránit před vážnějšími zraněními. Jaká jsou konkrétní data? A kde všude je helma povinná?
Doporučení projektu Ukaž respekt zní jasně: „Na závody, do lesa nebo pro rohlíky, vždy jedu s helmou. Zachránit život vám může i při malých rychlostech,“ říká Roman Kreuziger, desetinásobný účastník Tour de France. České statistiky mluví jasně: téměř 73% cyklistů usmrcených v roce 2020 na českých silnicích nemělo v době nehody přilbu.
Ohledně používání helmy u cyklistů existuje mnoho studií. Například práce, kterou vedl Jake Olivier, ukazují, že díky helmě může být riziko úrazu hlavy sníženo o 51 % a riziko vážného úrazu hlavy až o 69 %! O 65 % je sníženo riziko úrazu hlavy s fatálními následky.
Téměř 73% cyklistů usmrcených v roce 2020 na českých silnicích nemělo v době nehody přilbu.
Přínos používání cyklistických helem začali prvně zkoumat v Austrálii. A už v roce 1990 přijali jako první zákon o jejich povinném nošení. Autor studie Jake Olivier je původem Američan, ale už více než deset let působí v Austrálii na University of New South Wales, kde jako profesor statistiky s doktorátem ze stejného oboru z University of Mississippi vede katedru statistiky. Jeho jméno můžeme najít v několika desítkách publikací zaměřených na bezpečnost provozu, ale i v lékařských a biochemických studiích.
Ve světě je často používání helem upraveno zákonem, ale některé státy, které bychom považovali za průkopníky cyklistické dopravy a infrastruktury, naopak helmy zákonem nevyžadují, například v Nizozemí.
U nás v Česku je helma povinná do 18 let věku, a toto pravidlo pro mládež do určitého věku platí víceméně po celé Evropě i jinde ve světě:
Rakousko – do 12 let
Chorvatsko – do 16 let
Estonsko – do 16 let
Francie – do 12 let
Slovensko – 15 let
Slovinsko – 15 let
Švédsko – do 15 let
USA – většina států stanovuje tuto hranici hlavně mezi 15-18 lety
Kanada – do 18 let
Japonsko – do 13 let
Naopak tu jsou země, kde je povinnost mít helmu pro všechny věkové skupiny:
Španělsko
USA – Washington DC
Austrálie
Helmu nemusíte mít zde:
Nizozemí
Belgie
Rusko
Velká Británie
Polsko
Itálie
Indie
Norsko
Dánsko
Nic není samozřejmé
I když je přínos helmy v případě pádu zcela evidentní, z hlediska statistiky, zákonodárců a ekonomického hlediska nemusí být výhodné povinné nošení helmy vynucovat. Některé studie ukazují na pokles v celkovém počtu cyklistů po zavedení povinného nošení přilby.
Povinné nošení helem je také zabijákem bikesharingových projektů, které lidem umožňují lepší mobilitu ve městech. Povinnost mít helmu na kole přidá projektu logistickou překážku, a několik jich po přijetí zákonů ohledně povinného nošení helem zaniklo.
Doporučení Ukaž respekt: vždy s helmou
Náš projekt se přidává k iniciativě Týmu silniční bezpečnosti a Policie ČR. Helmu doporučujeme nosit AUTOMATICKY. Do výzvy se můžete zapojit zde.
Článek připravil Václav Šňupárek.
Iniciativa Ukaž respekt chce více vzájemného respektu mezi motoristy a cyklisty. Naším dlouhodobým cílem je ohleduplnost na silnicích a snížení počtu nehod lidí na kole. Projekt je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.
Zdroje:
Jake Olivier, Prudence Creighton, Bicycle injuries and helmet use: a systematic review and meta-analysis, International Journal of Epidemiology, Volume 46, Issue 1, February 2017, Pages 278–292, https://doi.org/10.1093/ije/dyw153
Ethan C. Campbell, Technical report on bicycle infractions in Seattle (2003-2020):
Methodology and preliminary findings on racial disparities, International Police Mountain Bike Association, https://ipmba.org/images/uploads/Technical_report_on_bicycle_infractions_in_Seattle_(2003-2020).pdf
https://www.bicycling.com/culture/a29802208/helmet-laws-safety/
Thompson DC, Rivara FP, Thompson R. Helmets for preventing head and facial injuries in bicyclists. Cochrane Database Syst Rev. 2000;1999(2):CD001855. doi:10.1002/14651858.CD001855
ESMAEILIKIA, Mahsa, Igor RADUN, Raphael GRZEBIETA a Jake OLIVIER. Bicycle helmets and risky behaviour: A systematic review. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour[online]. 2019, 60, 299-310 [cit. 2021-5-31]. ISSN 13698478. Dostupné z: doi:10.1016/j.trf.2018.10.026
https://www.theguardian.com/us-news/2021/apr/20/us-helmet-laws-police-citations-cyclists-of-colour-homeless
Commentaires