Od skoků na lesních trailech po sprinterské dojezdy závodů udivující svou rychlostí – cyklistika je velmi rozmanitá. Dokážou takovéto rozdíly vidět i v necyklistické populaci? A co ještě jemnější dělení na cyklistiku za účelem sportovního vyžití a tréninku a cyklistiku za účelem transportu, například do práce nebo na nákup?
Tenhle rozdíl vnímají ve Španělsku, kde na základě místních vyhlášek je maximální povolená rychlost na cyklostezkách stanovená na 30 km/h. V případě, že je cyklostezka součástí chodníku a není od něj nijak oddělená, je maximální rychlost dokonce jen 10 km/h, což je zaměřeno především na bezpečí chodců. V případě, kdy cyklista jede rychleji, prostě využije silnici.
Z našeho pohledu spočívá krása řešení v tom, že nabízí alternativu a uspokojí i rychlého silničáře stejně jako toho, který jede na nákup nebo z práce. Zároveň z toho plynou výhody i pro motorizovanou dopravu a městské soužití jako celek: Cyklisté, kteří se snaží podávat sportovní výkon, jsou na silnicích, kde nebrzdí provoz tolik jako pomalejší kolegové, a zároveň neohrožují chodce a malé děti na cyklostezkách, k čemuž cyklostezky můžou svádět.
Pokud na sebe místo dresu obléknete mikinu a pojedete na nákup, můžete se s klidným svědomím pohybovat po cyklostezkách, aniž byste omezovali plynulost dopravy.
Výsledek? Příjemnější soužití všem účastníkům silničního i toho cyklostezkového provozu.
A co vy? Jaký stereotyp se vám vybaví při diskuzi o cyklistech? A co si myslíte o tomto řešení? Napište nám!
Iniciativa Ukaž respekt chce více vzájemného respektu mezi motoristy a cyklisty. Naším dlouhodobým cílem je ohleduplnost na silnicích a snížení počtu nehod lidí na kole. Projekt je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.
Cyklista je povinen užít stezku pro cyklisty, ale není povinen užít stezku pro chodce a cyklisty. A těch je naprostá většina.
Hodně lidí bohužel jednotlivé typy "cyklostezek" nerozlišuje. V Poslanecké sněmovně právě projednávaný návrh definice bezpečného odstupu při předjíždění cyklisty 1,5 metru obsahuje i druhý bod, který úpravu různých typů cyklostezek přibližuje. Ani čisté stezky pro cyklisty nebudou bezvýjimečně povinné. Pak bude jasné, že cyklisté na silnici patří. https://blog.aktualne.cz/blogy/pohled-zblizka.php?itemid=37298