Mladí vnímají vztahy na silnicích vyhroceně, represe ale podle nich není řešením
- Redakce
- před 3 dny
- Minut čtení: 3
Česko je národem cyklistů. Průzkumy pro iniciativu Dám respekt opakovaně potvrzují, že na kole jezdí přes tři čtvrtiny dospělé populace a u mladé generace je to ještě více – u středoškoláků dokonce 84 %. Nejnovější data agentury Kantar zároveň ukazují, že vztahy na silnicích vnímají mladí lidé jako mnohem nepřátelštější (cca 70 % mladých vs. 52 % běžné populace). Naději na zlepšení přitom nevidí v represích, ale ve výchově k respektu a lepší infrastruktuře.
Skupina středoškoláků, podobně jako mladí řidiči, vnímá jako největší spouštěč agresivity nerespektování přednosti v jízdě jinými účastníky silničního provozu, agresivní nebo impulzivní chování řidičů a nebezpečné předjíždění. A domnívají se, že za nepozorností nebo rozptýlením při účasti v dopravním provozu stojí nejčastěji pocity únavy a nevyspání, opilost, alkohol a jízda ve stresu nebo pod tlakem.
„Na kole jezdí víc jak tři čtvrtiny z Čechů, což je neuvěřitelné číslo," říká Roman Kreuziger, zakladatel iniciativy Dám respekt. „A mladí lidé sedají na kolo ještě víc. O to víc nás ale musí zajímat, proč vnímají vztahy mezi cyklisty a motoristy jako boj. Většina z nich řídí nebo bude řídit pravidelně i motorové vozidlo, takže je to vlastně paradox - jsme stále stejní lidé, jednou v sedle, jindy za volantem.“ Ročně dochází k přibližně 4 tisícům hlášených nehod s účastí cyklisty, desítky z nich jsou bohužel smrtelné.
Zatímco starší data KANTARu (2023) ukázala, že vztahy na silnici vnímá jako nepřátelské 52 % běžné populace, v aktuálním průzkumu (2025) mezi mladými je to 67 % středoškoláků a 72 % mladých řidičů. Téměř polovině mladých řidičů (46 %) cyklisté na silnicích vadí, což je o 11 procentních bodů více než u běžné populace (35 % v roce 2023).
Shoda napříč generacemi panuje v řešení. Jak mladí (2025), tak běžná populace (2023) se shodují, že nejvíce by pomohla lepší infrastruktura a výchova k vzájemnému respektu. Represe a pokuty byly naopak ve všech výzkumech vnímány jako nejméně účinná opatření.
Středoškoláci a mladí řidiči mají výrazné mezery v pravidlech silničního provozu, což potvrzuje nutnost další osvěty. Pouze pětina dotázaných správně určila, že do koridoru pro cyklisty (narozdíl od vyhrazeného pruhu) mohou vjet i jiná vozidla. Jen polovina respondentů pak věděla, že cyklistu je možné předjet i na plné čáře. Značné nejasnosti panují také v pravidlech týkajících se jízdy dětí na chodníku nebo povinnosti nošení přilby. Pravidlo 1,5 metru při předjíždění cyklisty si vybavilo správně 70 středoškoláků a 81 procent mladých řidičů.
Průzkum přinesl i pozitivní zprávy: více než dvě třetiny mladých řidičů (70 %) a středoškoláků-řidičů (67 %) deklarovaly, že při předjíždění cyklisty vždy používají ukazatele směru.
Nový výzkum poodkrývá, jak mladé lidi oslovit. Zatímco hlavním zdrojem informací zůstávají sociální sítě, televizní reportáže, známí či rodina, tradiční média zcela propadají. Naopak vysoce populární je například YouTube.
Rodina, přátelé a kolegové mají největší vliv na to, aby se středoškoláci i mladí řidiči zamysleli nad svým chováním na silnici a případně ho změnili. Relativně silný vliv mají i zdravotníci s příběhem z praxe. Významnou roli opět sehrávají i sociální sítě, televizní reportáže a dopravní policisté. Vysoký dopad mají influenceři. Tištěné noviny přimějí ke změně chování pouhá 2 procenta středoškoláků.
„Máme další cenné informace. V roce 2026 vyrážíme na roadshow po středních školách v celé České republice, a ještě zesílíme aktivity na sociálních sítích. Naše edukativní videa viděly už miliony lidí a chceme v tom pokračovat. I kdyby se nám povedlo zachránit jeden lidský život nebo zdraví, stojí to za to,“ uzavírá Roman Kreuziger.
O průzkumu (2025):
Pátou vlnu výzkumu provedla agentura Kantar CZ pro iniciativu Dám respekt online metodou CASI v cyklistické sezóně 2025. Monitorovala dvě cílové skupiny: středoškoláky v ČR ve věku 16-29 let, kteří aktuálně studují střední školu se zakončením výučním listem nebo maturitou. Dále pak mladí řidiči v ČR, lidé ve věku 16-29 let, kteří jsou řidiči motorového vozidla (ať už osobního auta či motorky a nebo nákladního auta, autobusu apod.). Srovnávací data k běžné populaci pocházejí z výzkumu Kantar pro Dám respekt z roku 2023.
O iniciativě Dám respekt (www.damrespekt.cz)
Iniciativa vznikla v roce 2019, založili ji Roman a Michaela Kreuzigerovi. Postupně se k nim přidala řada známých osobností. Jejím dlouhodobým cílem je snížení nehodovosti zranitelných účastníků silničního provozu a zvýšení ohleduplnosti mezi cyklisty, motoristy i chodci.
O fondu zábrany škod
Projekt Dám respekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Fond je zřízen zákonem č. 30/2024 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.




Komentáře