top of page
pavelnovotny1

Jaká je tolerance alkoholu za volantem a za řídítky? Znalosti Čechů pokulhávají

Aktualizováno: 28. 11.


Nová analýza dat z projektu Dám Respekt odhalila mezery ve znalostech Čechů o alkoholu a řízení. Z dat shromážděných v rámci celorepublikové roadshow v průběhu letošního roku na festivalech, čerpacích stanicích OMV a sportovních akcích vyplývá, že 14 % respondentů se mylně domnívá, že je v České republice povoleno jezdit na kole pod vlivem alkoholu. Ještě znepokojivější je zjištění, že desetina respondentů si myslí, že je možné řídit i motorové vozidlo s alkoholem v krvi.


"Tato čísla jsou alarmující. Ukazují, že je stále potřeba intenzivně vzdělávat veřejnost o rizicích spojených s alkoholem za volantem," říká Michaela Kreuzigerová, spoluzakladatelka iniciativy Dám Respekt. Na akcích projektu si návštěvníci mohli vyzkoušet i VR brýle se simulací situace, jak se zhoršuje vnímání prostoru při jízdě na kole i po jednom pivu. "I malé množství alkoholu může negativně ovlivnit reakční dobu motoristy i cyklisty a schopnost správně vyhodnotit situaci v provozu. Důsledky mohou být fatální," doplnila Kreuzigerová.


Její slova potvrzují statistiky Policie ČR, kdy k 30. září každý pátý cyklista, který zavinil nehodu, byl pod vlivem alkoholu, přestože většina respondentů zná možné tresty za jízdu na kole pod vlivem.


Analýza dat z projektu Dám Respekt dále ukázala, že nejobtížnější otázka v testu byla ohledně tolerance alkoholu v ostatních státech EU. Pouze 28 % respondentů správně odpovědělo, že 0,5 promile je tolerováno v Německu, Francii, Španělsku, Itálii a Rakousku. Naopak poměrně dobře znají Češi toleranci alkoholu u nás pro motoristy - 91 % respondentů správně uvedlo, že je nulová. To samé platí i pro cyklisty, kde správně odpovědělo 86 % procent dotazovaných.


"Výsledky analýzy zdůrazňují potřebu neustálého informování o pravidlech silničního provozu a rizicích spojených s alkoholem," dodává Michaela Kreuzigerová. "Iniciativa Dám Respekt bude i nadále pokračovat ve své vzdělávací činnosti a snažit se o zvyšování povědomí o bezpečnosti na silnicích."


Analýza dat z projektu Dám Respekt

Celkové výsledky

  • Celkem 393 respondentů, muži i ženy

  • Průměrná úspěšnost v testu: 69 %

  • Nejobtížnější otázka: "V jakých státech EU je tolerovaná výše alkoholu 0,5 promile při řízení motorového vozidla?" (28 % respondentů odpovědělo správně)

  • Nejjednodušší otázka: "Jaká je tolerance alkoholu v krvi v ČR u motoristů?" (91 % respondentů odpovědělo správně)

Znepokojivé zjištění:

  • 14 % respondentů se mylně domnívá, že je v ČR povoleno jezdit na kole pod vlivem alkoholu.

  • 9 % respondentů si myslí, že je možné řídit i motorové vozidlo s alkoholem v krvi.

Další klíčová zjištění:

  • Respondenti mají dobré znalosti o nulové toleranci alkoholu v ČR pro motoristy a cyklisty.

  • Většina respondentů správně určila hranici 1 promile pro trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky.

  • Respondenti mají menší povědomí o konkrétních trestech za řízení pod vlivem alkoholu a za odmítnutí dechové zkoušky.

  • Existují nejasnosti ohledně rychlosti odbourávání alkoholu.

Doporučení:

  • Zaměřit se na edukaci o rizicích a dopadech řízení pod vlivem alkoholu.

  • Zdůraznit nulovou toleranci alkoholu v ČR pro motoristy a cyklisty.

  • Informovat o pravidlech a toleranci alkoholu v ostatních státech EU.

  • Upřesnit informace o trestech za řízení pod vlivem alkoholu a za odmítnutí dechové zkoušky.

  • Vzdělávat o rychlosti odbourávání alkoholu z těla.

 

O fondu zábrany škod


Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.


Comments


bottom of page