Iniciativa Dám respekt dlouhodobě upozorňuje na nebezpečí spojená s pitím alkoholu před jízdou na kole či koloběžce. Podle nedávného průzkumu agentury Kantar přiznala třetina cyklistů, že před jízdou nebo během jízdy požila alkoholický nápoj. V České republice přitom platí nulová tolerance alkoholu, i pro cyklisty. Pro srovnání, v sousedním Rakousku a Německu je limit 0,5 promile, na Slovensku platí stejně přísné podmínky jako u nás.
Mohlo by vás zajímat:
Virtuální realita ukáže, jak nebezpečný alkohol za řídítky je
Letos v létě a zkraje podzimu chystá Dám respekt roadshow, ve které si lidé budou moci vyzkoušet pomocí virtuální reality nanečisto, jaké to je jezdit na kole či v autě pod vlivem. „Na speciální žlutý stan Dám respekt s VR brýlemi se mohou lidé těšit například na Colours v Ostravě či na ČEZ Lipno Sport Festivalu,“ říká Michaela Kreuzigerová, zakladatelka iniciativy.
Zajímavé je, že většina cyklistů jsou zároveň i řidiči motorových vozidel, a naopak. Například v cílové skupině mladých řidičů (18-30 let) tvoří cyklisté 77 %.
„Čísla jsou alarmující. Alkohol za řídítky může mít fatální následky. Lidé si často neuvědomují, že i malé množství alkoholu zhoršuje koordinaci, reflexy a schopnost správně vyhodnotit situaci. Tím se cyklisté stávají nebezpečnými nejen pro sebe, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu,“ podotýká Roman Kreuziger, ambasador iniciativy a desetinásobný účastník Tour de France.
„Je potřeba jasně pojmenovat problém, zvlášť v létě, kdy si spousta cyklistů s oblibou dá na zahrádkách pivo a pak vyrazí dál na cestu. Už po jednom pivu je reakční čas pomalejší a člověk se snáz dostane do nebezpečné situace,“ dodává Kreuziger.
Statistiky nehod cyklistů pod vlivem alkoholu
Problém potvrzují i statistiky Centra dopravního výzkumu. Za prvních pět měsíců roku 2024 zavinili cyklisté a lidé na koloběžkách pod vlivem alkoholu 278 z celkem 1538 dopravních nehod, což je 18 procent - každý pátý viník byl tedy pod vlivem!
„Nehody cyklistů jsou často velmi vážné. Jsou mnohem zranitelnější než řidič automobilu. Proto je důležité, aby cyklisté byli při jízdě střízliví a plně se soustředili na provoz,“ upozorňuje Roman Kreuziger.
Dám respekt apeluje na zodpovědnost
Iniciativa Dám respekt proto apeluje na všechny cyklisty, aby nepili alkohol před jízdou a během jízdy na kole či koloběžce. Zároveň připomíná, že alkohol není jediným problémem. Řada cyklistů také přiznala, že během jízdy používá mobilní telefon nebo sluchátka, což může být stejně nebezpečné jako alkohol.
Spolupráce s Woltem
Dám respekt v oblasti osvěty bezpečné jízdy spolupracuje se společností Wolt. Společně upozorňují i na rizika spojená s jízdou pod vlivem alkoholu. „Kurýry edukujeme v rámci spolupráce s Dám respekt pomocí vzdělávacích videí, z nichž jedno se přímo zaměřuje na nebezpečí alkoholu. Ve Woltu také platí nulová tolerance alkoholu,“ uvádí Tomáš Beniak, generální ředitel Wolt Česko a Slovensko.
Letošní průzkum realizovaný společností Wolt ukázal, že kurýři vnímají alkohol mezi cyklisty za méně častý prohřešek, zmínilo ho 2,7 % kurýrů. Kurýři považují u cyklistů za nejčastější porušení pravidel:
změnu směru jízdy bez signalizace 17,9%,
jízdu v protisměru 12,8%,
jízdu bez přilby 11,9%,
nepozornost, např. manipulací s mobilem, uvedlo 8,5% dotázaných.
Průzkumu se letos na jaře zúčastnilo téměř dva tisíce kurýrů.
Zahraniční kampaně
Problematika alkoholu v provozu není pouze českou specialitou. Například ve Velké Británii běží kampaň Think!, která upozorňuje na nebezpečí spojená nejenom s řízením pod vlivem alkoholu a drog. V Severním Irsku mají kampaň s názvem Share the road to zero, ke které se připojily i cyklistické iniciativy.
O projektu Dám respekt
Iniciativa Dám respekt vznikla v roce 2019. Zaměřuje se na osvětu v online prostředí i na akcích mezi lidmi. Videa věnující se například rizikovému vystupování z místa řidiče do ulice zaznamenala miliony zhlédnutí. Cílem iniciativy je zvýšení znalosti a dodržování dopravních předpisů souvisejících s cyklistikou, větší ohleduplnost mezi všemi účastníky silničního provozu a v konečném důsledků snížení nehodovosti zranitelných účastníků. Spolupracuje s Policií ČR, BESIPem, Autoklubem ČR a dalšími institucemi.
O fondu zábrany škod
Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.
Titulní foto: Wikipedia Commons
Comments